Att mediernas utvecklingen går åt de sociala mediernas håll har väl ingen missat. Men även marknadsföringen följer samma spår, företagen vill såklart synas där deras målgrupp finns. För att ge ett exempel har svensken Felix Kjellberg – PewDiePie 42,5 miljoner prenumeranter på YouTube, medan Sveriges största kvällstidning Aftonbladet når ut till ca: 3,7 miljoner människor per dag.
En guide för dig som vill komma igång med influencer marketing
Men vad behöver man som influencer tänka på för att komma igång med detta hyfsat nya, men också gamla fenomen? Vi har samlat en rad tips som kan vara bra att känna till och tänka på om du vill lyckas som influencer, oavsett hur många följare du har, och hur länge du varit aktiv.
Lär känna din egen kanal
Företag vill ha bra koll på de mediekanaler de väljer att investera marknadsföringspengar i för att vara säkra på att du som influencer är en bra match för deras produkt och målgrupp. Därför är det viktigt att även du har koll på vad du kan erbjuda, inför ett samarbete.
Ha koll på dina följare
Om du känner dina följare har du lättare att motivera varför din kanal har relevans för just det varumärket. Om det är din målgrupp de vill nå ut till vill säga. Vad har de för ålder? Var bor de? Är de kvinnor eller män? Hur många följare har du? Hur ser engagemanget ut i din kanal och vad har du för kontakt med dina följare?
Ha koll på ditt innehåll
Om du kan sammanfatta ditt innehåll på ett bra sätt hjälper det dig att motivera varför din kanal är relevant. Vem är du i din kanal? Vilken typ av innehåll har du? Vilken stil har du? Humoristisk eller formell? Genomtänkt eller spontan? Vilka kategorier hamnar ditt innehåll inom? Livsstil? Mode? Hälsa och träning? Matchar det med den kategori varumärket ligger inom?
Nischa dig
Märker du att ditt innehåll är väldigt brett och spretigt, och du vill ha fler följare kan det vara ett smart drag att nischa in sig på ett smalare ämne. Det kan i många fall dra till sig fler följare som har samma intresse som du. Fokusera på något du brinner för och kör hårt på det. Då hittar du lättare motivation. Det ska vara roligt att skriva/filma/fotografera!
Marknadsför produkter du tror på
Fundera på vad för typ av varumärken och produkter du kan tänka dig att marknadsföra. Tror du på dem blir det mer äkta, trovärdiga och långvariga samarbeten. Tänk att du ska vara en varumärkesambassadör som ska kunna tala gott om varumärket även off-line. Går dina åsikter starkt emot det som varumärket står för finns en risk att det kommer fram på något sätt. Samarbetet blir då noll värt, och förtroendet för dig som influencer sjunker, vilket även kan leda till att färre företag vill samarbeta med dig i framtiden. Ett tydligt exempel är när Little Jinder medverkade i H&M:s kampanj Ladylike och samtidigt uttalade sig om att det gick emot hennes värderingar.
Känns det som att det är mycket att hålla koll på? Vi på Social influence hjälper dig som influencer att bli matchad med varumärken som stämmer överens med din profil.