En fråga som flera har skickat in till vår mailkorg, och som vi har valt att ta upp i vårt allra första #TITTARFRÅGAN -avsnitt(!) är:
Sponsrat inlägg – Hur uppfattas det av läsarna?
Som vi gick igenom i vårt tidigare blogginlägg
-är det viktigt att märka sina #sponsrade inlägg korrekt för att inte bryta mot lagen (som kan innebära dryga böter både för dig som influencer och företaget du marknadsför).
Men att vara transparent och öppen med att ett inlägg är sponsrat, handlar inte bara om att uppfylla lagar. Det handlar lika mycket om ärlighet gentemot dina följare.
…Fast att skriva ut att ett inlägg är #sponsrat kan kännas avskräckande
Vanliga tankar kan vara: ”Om jag skriver att inlägget är sponsrat kanske mina följare tycker jag är en sellout?” eller ”Jag kanske tappar trovärdighet?”…
-Har du känt likadant? I så fall har vi goda nyheter, för så behöver det inte vara!
Väljer du däremot att inte vara öppen med att ett inlägg är sponsrat, utan istället gör smygreklam
-Då riskerar du att förlora både följare och trovärdighet. (Det är som sagt även olagligt, och kan bli kostsamt)
För likaväl som du talar väl om, och rekommenderar någonting du tycker om, för dina vänner och familj – är det självklart okej att göra detsamma för dina följare! Det viktiga är att du kan stå för dina rekommendationer.
Har du valt att inleda samarbete med ett företag, vars produkt eller tjänst du faktiskt tycker om, och kan stå för – då är det inget fel med att få betalt för att du marknadsför den i din sociala kanal (för det hade du lika väl kunnat göra även utan någon betalning, och det vet dina följare om. Troligtvis blir de bara glada över att du får betalt för samarbetet!).
Sammanfattningsvis vill vi avsluta med att säga;
-Var inte rädd för att skriva ut att ett inlägg är sponsrat. Välj istället att acceptera samarbeten med företag som passar dig och dina följare, och där du kan känna dig stolt över att vara #sponsrad!