Bloggnyheter

Sponsring & transparens

Socialinfluence-Sponsring och Transparens
25 jul 2017

En fråga som flera har skickat in till vår mailkorg, och som vi har valt att ta upp i vårt allra första #TITTARFRÅGAN -avsnitt(!) är:

Sponsrat inlägg – Hur uppfattas det av läsarna?

 

Som vi gick igenom i vårt tidigare blogginlägg

-är det viktigt att märka sina #sponsrade inlägg korrekt för att inte bryta mot lagen (som kan innebära dryga böter både för dig som influencer och företaget du marknadsför).

Men att vara transparent och öppen med att ett inlägg är sponsrat, handlar inte bara om att uppfylla lagar. Det handlar lika mycket om ärlighet gentemot dina följare.

 

…Fast att skriva ut att ett inlägg är #sponsrat kan kännas avskräckande

Vanliga tankar kan vara: ”Om jag skriver att inlägget är sponsrat kanske mina följare tycker jag är en sellout?” eller ”Jag kanske tappar trovärdighet?”…

-Har du känt likadant? I så fall har vi goda nyheter, för så behöver det inte vara!

 

Väljer du däremot att inte vara öppen med att ett inlägg är sponsrat, utan istället gör smygreklam

-Då riskerar du att förlora både följare och trovärdighet. (Det är som sagt även olagligt, och kan bli kostsamt)

För likaväl som du talar väl om, och rekommenderar någonting du tycker om, för dina vänner och familj – är det självklart okej att göra detsamma för dina följare! Det viktiga är att du kan stå för dina rekommendationer.

Har du valt att inleda samarbete med ett företag, vars produkt eller tjänst du faktiskt tycker om, och kan stå för – då är det inget fel med att få betalt för att du marknadsför den i din sociala kanal (för det hade du lika väl kunnat göra även utan någon betalning, och det vet dina följare om. Troligtvis blir de bara glada över att du får betalt för samarbetet!).

 

Sammanfattningsvis vill vi avsluta med att säga;

-Var inte rädd för att skriva ut att ett inlägg är sponsrat. Välj istället att acceptera samarbeten med företag som passar dig och dina följare, och där du kan känna dig stolt över att vara #sponsrad!

/ Social Influence

Liknande bloggnyheter

Influencer Marketing & marknadsföringlagen – Så fungerar det

Några viktiga punkter en influencer måste känna till kring marknadsföringslagen. Vad ska man tänka på när man postar inlägg om ett företags varumärke/produkt/tjänst på sociala medier, och vad räknas som...

Läs inlägg

socialinfluence-våra-kunder

Våra fantastiska kunder!

Vi har privilegiet och äran att få jobba med några av de mest fantastiska och spännande företag och influencers i Sverige och runt om i världen. Inga begränsningar! Våra kunder är...

Läs inlägg

#Influencerview med Maria Sundberg Holm a.k.a. @tradgardsgatan6

Fredag plus ny intervju här på bloggen. Visst blir man glad!  Alla dessa inspirerande människor därute som delar med sig utav sig själva, sina hem, tips och trix,  det är...

Läs inlägg

socialinfluence-follow

Följare är mer än bara ”siffror”

Ens följare är A och O när det kommer till sociala medier. Därför bör man visa att man bryr sig, och behandla dem väl.  Interagera med dina följare Om du inte...

Läs inlägg

#influencerview med Olle – a.k.a. @olle_e

Vi fortsätter vår blivande tradition med en ny Influencer och en ny #influencerview! På tur står den frilansande fotografen och växtentusiasten Olle Eriksson. Vi presenterar: #Influencerview med: @olle_e   1. Vilken...

Läs inlägg

Se alla bloggnyheter