Bloggnyheter

Så blir du en framgångsrik influencer

Social Influence
8 maj 2017

Att mediernas utvecklingen går åt de sociala mediernas håll har väl ingen missat. Men även marknadsföringen följer samma spår, företagen vill såklart synas där deras målgrupp finns. För att ge ett exempel har svensken Felix Kjellberg – PewDiePie 42,5 miljoner prenumeranter på YouTube, medan Sveriges största kvällstidning Aftonbladet når ut till ca: 3,7 miljoner människor per dag.

En guide för dig som vill komma igång med influencer marketing

Men vad behöver man som influencer tänka på för att komma igång med detta hyfsat nya, men också gamla fenomen? Vi har samlat en rad tips som kan vara bra att känna till och tänka på om du vill lyckas som influencer, oavsett hur många följare du har, och hur länge du varit aktiv.

Lär känna din egen kanal

Företag vill ha bra koll på de mediekanaler de väljer att investera marknadsföringspengar i för att vara säkra på att du som influencer är en bra match för deras produkt och målgrupp. Därför är det viktigt att även du har koll på vad du kan erbjuda, inför ett samarbete.

Ha koll på dina följare

Om du känner dina följare har du lättare att motivera varför din kanal har relevans för just det varumärket. Om det är din målgrupp de vill nå ut till vill säga. Vad har de för ålder? Var bor de? Är de kvinnor eller män? Hur många följare har du? Hur ser engagemanget ut i din kanal och vad har du för kontakt med dina följare?

Ha koll på ditt innehåll

Om du kan sammanfatta ditt innehåll på ett bra sätt hjälper det dig att motivera varför din kanal är relevant. Vem är du i din kanal? Vilken typ av innehåll har du? Vilken stil har du? Humoristisk eller formell? Genomtänkt eller spontan? Vilka kategorier hamnar ditt innehåll inom? Livsstil? Mode? Hälsa och träning? Matchar det med den kategori varumärket ligger inom?

Nischa dig

Märker du att ditt innehåll är väldigt brett och spretigt, och du vill ha fler följare kan det vara ett smart drag att nischa in sig på ett smalare ämne. Det kan i många fall dra till sig fler följare som har samma intresse som du. Fokusera på något du brinner för och kör hårt på det. Då hittar du lättare motivation. Det ska vara roligt att skriva/filma/fotografera!

Marknadsför produkter du tror på

Fundera på vad för typ av varumärken och produkter du kan tänka dig att marknadsföra. Tror du på dem blir det mer äkta, trovärdiga och långvariga samarbeten. Tänk att du ska vara en varumärkesambassadör som ska kunna tala gott om varumärket även off-line. Går dina åsikter starkt emot det som varumärket står för finns en risk att det kommer fram på något sätt. Samarbetet blir då noll värt, och förtroendet för dig som influencer sjunker, vilket även kan leda till att färre företag vill samarbeta med dig i framtiden. Ett tydligt exempel är när Little Jinder medverkade i H&M:s kampanj Ladylike och samtidigt uttalade sig om att det gick emot hennes värderingar.

Känns det som att det är mycket att hålla koll på? Vi på Social influence hjälper dig som influencer att bli matchad med varumärken som stämmer överens med din profil.

/ Social Influence

Liknande bloggnyheter

#Influencerview med Jessica Ericsson a.k.a. @bynilsgarden

Vilken fin respons vi fått med våra intervjuer, och det är tack vare er, så TACK! Vi fortsätter i vanlig ordning och idag får ni ta del utav våra frågor...

Läs inlägg

#influencerview med Viktoria – a.k.a. @baravickan

Då var vi igång med vår serie av intervjuer, som kommer att ske löpande varje fredag! I serien kommer vi, med hjälp av korta frågor, ge dig större inblick i...

Läs inlägg

Fake followers – Oetiskt! Men är det olagligt?

-Köpta följare är ett stort problem inom influencer marketing, men allt för få människor förstår konsekvenserna som medföljer. Att köpa följare eller engagemang (kommentarer/likes/delningar) till din sociala mediekanal, kanske inte...

Läs inlägg

Social Influence - GDPR

GDPR

Uppdaterade användarvillkor Vi har uppdaterat våra användarvillkor som gäller för alla våra medlemmar, för att anpassa avtalet i enlighet med den nya dataskyddsförordningen, GDPR. De uppdaterade användarvillkoren innehåller bland annat...

Läs inlägg

#influencerview med Olle – a.k.a. @olle_e

Vi fortsätter vår blivande tradition med en ny Influencer och en ny #influencerview! På tur står den frilansande fotografen och växtentusiasten Olle Eriksson. Vi presenterar: #Influencerview med: @olle_e   1. Vilken...

Läs inlägg

Se alla bloggnyheter