Bloggnyheter

Influencer Marketing och varför Du bör använda dig av det

socialinfluence-influencer marketing
11 jul 2017

Är TVn, radion och tidningarnas tid förbi? Njae, kanske inte. Men vill man synas nu för tiden, måste man hitta sätt att skilja sig från mängden.

Influencer Marketing – Några av fördelarna

Trovärdighet

Om du läser en annons i tidningen, hör ett reklammeddelande på radio, eller ser en reklamsnutt i TV – sällan väger det lika tungt som en rekommendation från en vän eller bekant, eller hur?
Influencer marketing handlar om försäljning och varumärkesuppbyggnad genom trovärdiga och äkta rekommendationer, från helt vanliga människor.
Dessa ”vanliga” människor har över lång tid och hög dedikation, byggt upp en följarskara som både engagerar sig i, och tycker om det som influencern skapar.

Hitta rätt målgrupp

Det finns bloggare inom i princip alla nischer, vilket gör det enklare att nå ut till en specifik målgrupp genom influencer marketing, än via annan reklam.
Med traditionell marknadsföring är det svårt att veta vilka, och hur många som ser ditt budskap, och ifall de som lägger märke till det kan tänkas vara potentiella kunder.
Med influencer marketing kan du skräddarsy kampanjer till att passa influencerna som har just den målgrupp du vill nå ut till.

Där traditionell reklam stoppas

Idag har många blivit ”avtrubbade” på grund av att reklam visas i stort sätt överallt.
Busshållplatser, TV, radio, tidningar, E-post och post, är några av de platser där man dagligen hör/ser reklam.
Många är så trötta på att ständigt bombarderas av reklam, att de väljer att byta kanal när det visas på TV/ radio, bläddrar förbi annonser i tidningar, slänger reklamblad, och blockerar reklam på nätet… Känns det bekant?

Traditionell marknadsföring når helt enkelt inte fram lika bra nu, som förr.
Folk ter sig mer och mer åt sociala medier för rekommendationer innan de handlar, så vill du att ditt företag och dess produkter/tjänster ska synas – bör du överväga att marknadsföra dessa via sociala medier, genom ”vanliga” människor.

Influencer marketing är utan tvekan ett ovärderligt marknadsföringsverktyg, men! För att ett samarbete ska bli bra, krävs mer arbete och engagemang än många tror.

Vi på Social Influence arbetar dagligen med att identifiera, kvalitetssäkra, kommunicera, planera och koordinera lyckade samarbeten.

Vill du veta mer om hur vi arbetar, och hur vi kan hjälpa ditt företag att nå ut till er målgrupp, i rätt kanaler – kontakta oss på info@socialinfluence.se 

Vi ser fram emot att höra från dig!

/ Social Influence

Liknande bloggnyheter

#Influencerview med Freddie Svensson a.k.a. @fabfreddie

Långfredag – och dagen till ära gästas vår blogg av Freddie Svensson, mer känd som Fabfreddie. Denna glittriga 27åring är uppväxt i Påryd, strax utan för Kalmar. Nyligen var han...

Läs inlägg

#influencerview med Caroline Mattsson a.k.a. @carolinmattson

Veckans intervju har vi denna vecka gjort med Caroline, tjejen som har spelat fotboll på elitnivå OCH har körkort (som hon poängterar med glimten i ögat). Hon besökte oss på...

Läs inlägg

#Influencerview med Jessica Ericsson a.k.a. @bynilsgarden

Vilken fin respons vi fått med våra intervjuer, och det är tack vare er, så TACK! Vi fortsätter i vanlig ordning och idag får ni ta del utav våra frågor...

Läs inlägg

Influencer Marketing & marknadsföringlagen – Så fungerar det

Några viktiga punkter en influencer måste känna till kring marknadsföringslagen. Vad ska man tänka på när man postar inlägg om ett företags varumärke/produkt/tjänst på sociala medier, och vad räknas som...

Läs inlägg

Socialinfluence-Sponsring och Transparens

Sponsring & transparens

En fråga som flera har skickat in till vår mailkorg, och som vi har valt att ta upp i vårt allra första #TITTARFRÅGAN -avsnitt(!) är: Sponsrat inlägg – Hur uppfattas det...

Läs inlägg

Se alla bloggnyheter