Bloggnyheter

Influencer Marketing & marknadsföringlagen – Så fungerar det

12 maj 2017

Några viktiga punkter en influencer måste känna till kring marknadsföringslagen. Vad ska man tänka på när man postar inlägg om ett företags varumärke/produkt/tjänst på sociala medier, och vad räknas som ersättning?

Undvik de vanligaste misstagen

I takt med att fler och fler använder sig av den digitala världen för att dela med sig av bilder, filmer, tankar och recensioner, om varumärken så väl som olika produkter och tjänster – växer även nya lagar och bestämmelser fram.

Vad behöver man som influencer tänka på vid samarbeten med företag/annonsörer?

Den kanske viktigaste (och i många fall, svåraste) lagen att vara varse om när det kommer till sociala medier och samarbeten med företag/annonsörer, är marknadsföringslagen. Denna säger att, när du marknadsför ett företags produkter eller tjänster via sociala kanaler mot en ersättning, ska det tydligt framgå att inlägget är sponsrat/reklam (detta skrivs först i inlägget), samt vem den ansvarige för marknadsföringen är.

Nedan följer två exempel med korrekt märkning som följer svensk marknadsföringslag;

  • #Sponsratinlägg – I samarbete med @företagsnamn
  • #Reklam – I samarbete med @företagsnamn

Får man posta positiva inlägg om företag, produkter och/eller tjänster, utan att erhålla någon ersättning?

Ja. Det finns ingen lag som säger att man inte får skriva positiva saker om vilket företag, varumärke, tjänst eller produkt man vill, så länge man inte tar emot någon ersättning för detta. Erhåller du däremot någon form av ersättning för det du postat – måste det märkas ut korrekt (som i de 2 angivna exemplen ovan) för att inte bryta mot marknadsföringslagen.

Men vad räknas då som ”ersättning”?

Det behöver nämligen inte betyda att utbetalning sker i pengar, utan det kan även vara en produkt, en fri natt på ett hotell, en resa, med mera.

En annan viktig del som omfattas av marknadsföringslagen är att man inte får uppmana barn till köp. Var därför extra aktsam, och noga med hur du skriver när du ska posta ett sponsrat inlägg, utifall en del av dina följare är barn.

Har du några frågor eller funderingar – skicka oss ett mail på: support@socialinfluence.se

/ Social Influence

Liknande bloggnyheter

#Influencerview med Jessica Ericsson a.k.a. @bynilsgarden

Vilken fin respons vi fått med våra intervjuer, och det är tack vare er, så TACK! Vi fortsätter i vanlig ordning och idag får ni ta del utav våra frågor...

Läs inlägg

Fake followers – Oetiskt! Men är det olagligt?

-Köpta följare är ett stort problem inom influencer marketing, men allt för få människor förstår konsekvenserna som medföljer. Att köpa följare eller engagemang (kommentarer/likes/delningar) till din sociala mediekanal, kanske inte...

Läs inlägg

#Influencerview med Freddie Svensson a.k.a. @fabfreddie

Långfredag – och dagen till ära gästas vår blogg av Freddie Svensson, mer känd som Fabfreddie. Denna glittriga 27åring är uppväxt i Påryd, strax utan för Kalmar. Nyligen var han...

Läs inlägg

Socialinfluence-Sponsring och Transparens

Sponsring & transparens

En fråga som flera har skickat in till vår mailkorg, och som vi har valt att ta upp i vårt allra första #TITTARFRÅGAN -avsnitt(!) är: Sponsrat inlägg – Hur uppfattas det...

Läs inlägg

socialinfluence-influencer marketing

Influencer Marketing och varför Du bör använda dig av det

Är TVn, radion och tidningarnas tid förbi? Njae, kanske inte. Men vill man synas nu för tiden, måste man hitta sätt att skilja sig från mängden. Influencer Marketing – Några av...

Läs inlägg

Se alla bloggnyheter