Bloggnyheter

Influencer Marketing & marknadsföringlagen – Så fungerar det

12 maj 2017

Några viktiga punkter en influencer måste känna till kring marknadsföringslagen. Vad ska man tänka på när man postar inlägg om ett företags varumärke/produkt/tjänst på sociala medier, och vad räknas som ersättning?

Undvik de vanligaste misstagen

I takt med att fler och fler använder sig av den digitala världen för att dela med sig av bilder, filmer, tankar och recensioner, om varumärken så väl som olika produkter och tjänster – växer även nya lagar och bestämmelser fram.

Vad behöver man som influencer tänka på vid samarbeten med företag/annonsörer?

Den kanske viktigaste (och i många fall, svåraste) lagen att vara varse om när det kommer till sociala medier och samarbeten med företag/annonsörer, är marknadsföringslagen. Denna säger att, när du marknadsför ett företags produkter eller tjänster via sociala kanaler mot en ersättning, ska det tydligt framgå att inlägget är sponsrat/reklam (detta skrivs först i inlägget), samt vem den ansvarige för marknadsföringen är.

Nedan följer två exempel med korrekt märkning som följer svensk marknadsföringslag;

  • #Sponsratinlägg – I samarbete med @företagsnamn
  • #Reklam – I samarbete med @företagsnamn

Får man posta positiva inlägg om företag, produkter och/eller tjänster, utan att erhålla någon ersättning?

Ja. Det finns ingen lag som säger att man inte får skriva positiva saker om vilket företag, varumärke, tjänst eller produkt man vill, så länge man inte tar emot någon ersättning för detta. Erhåller du däremot någon form av ersättning för det du postat – måste det märkas ut korrekt (som i de 2 angivna exemplen ovan) för att inte bryta mot marknadsföringslagen.

Men vad räknas då som ”ersättning”?

Det behöver nämligen inte betyda att utbetalning sker i pengar, utan det kan även vara en produkt, en fri natt på ett hotell, en resa, med mera.

En annan viktig del som omfattas av marknadsföringslagen är att man inte får uppmana barn till köp. Var därför extra aktsam, och noga med hur du skriver när du ska posta ett sponsrat inlägg, utifall en del av dina följare är barn.

Har du några frågor eller funderingar – skicka oss ett mail på: support@socialinfluence.se

/ Social Influence

Liknande bloggnyheter

#Influencerview med Freddie Svensson a.k.a. @fabfreddie

Långfredag – och dagen till ära gästas vår blogg av Freddie Svensson, mer känd som Fabfreddie. Denna glittriga 27åring är uppväxt i Påryd, strax utan för Kalmar. Nyligen var han...

Läs inlägg

#Influencerview med Angelica a.k.a angelicas.hem

Halvvägs in i mars månad redan och här på kontoret längtar vi efter våren. Att det blivit ljusare från morgon till kväll ger oss energi och hopp! Vi hoppas känslan...

Läs inlägg

Social Influencer

Du kanske har missat den stora nyheten som finns på vår Bli medlem -sida(?) men oroa dig inte – i det här blogginlägget går vi igenom allt du behöver veta! Vi har...

Läs inlägg

socialinfluence-follow

Följare är mer än bara ”siffror”

Ens följare är A och O när det kommer till sociala medier. Därför bör man visa att man bryr sig, och behandla dem väl.  Interagera med dina följare Om du inte...

Läs inlägg

#Influencerview med Jenny & Linda – a.k.a @pralinsystrarna

Då var det fredag igen och idag får ni ta del utav vår #Influencerview med Jenny och Linda. – Och med tanke på namnet ”pralinsystrarna” kan man tro att de...

Läs inlägg

Se alla bloggnyheter